Tekstiviestihuijauskampanja
Turo Juurakko
2024-08-12 09:09:35 UTC
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010624430.html

Minunkin puhelimeen oli yöllä klo 2-3 välillä tullut tuollainen
Suomi-viesti. Ihmettelin, että mistä ne on saaneet mun numeron,
toivottavasti ei ole vuotanut jostain. Amazonista ja muista
verkkokauppapaikoista tulleissa lähetyksissä on usein osoitetietojen
lisäksi myös puhelinnumero paketin päällä. En ole jaksanut sutata niitä
paranoidisti piiloon ja olen heittänyt tyhjät paketit vaan roskikseen.
Onhan joku saattanut onkia niitä paketteja roskiksesta ja käyttää nyt
mun numeroa jäynätarkoitukseen netissä...
Kirjoituksia kellarista
Heikki Heinonen
2024-08-12 15:01:47 UTC
Post by Turo Juurakko
[...]
Eihän ne tarvitse sun puhelinnumeroa. Katsovat vain jostain minkälaisia numeroita on Suomessa ja lähettävät
viestin umpimähkään. Ainakin suurin osa menee jonkun puhelimeen.
Turo Juurakko
2024-08-12 15:15:02 UTC
Post by Heikki Heinonen
Post by Turo Juurakko
[...]
Tuo mahdollisuus kävi myös mielessä. Ihmeellistä kuitenkin jos
operaattorit eivät ole etukäteen mitenkään oivaltaneet ja estäneet
tollaista massapostitusta jos numeroita käydään vaan systemaattisesti läpi.
Kirjoituksia kellarista
Turo Juurakko
2024-08-12 15:18:54 UTC
Post by Turo Juurakko
Post by Heikki Heinonen
Post by Turo Juurakko
[...]
Niin joo ja mulla on ollut sama numero varmaankin yli 20 vuotta ja tämä
oli ensimmäinen epämääräinen huijausviesti joka mulle on tullut. Jos
huijarit käyttävät tuota massapostitusmetodia, luulis niitä viestejä
tulleen jo aikaisemminkin.
Kirjoituksia kellarista
Heikki Heinonen
2024-08-12 15:43:42 UTC
Post by Turo Juurakko
Post by Turo Juurakko
Post by Heikki Heinonen
Post by Turo Juurakko
[...]
Jotkut kertoo saaneensa puheluja jotka katkeaa heti kun vastaa, siinä saattaa olla asialla botti joka
tarkistaa mitkä numeroalueet on käytössä.
Turo Juurakko
2024-08-12 15:50:14 UTC
Post by Heikki Heinonen
Post by Turo Juurakko
Post by Turo Juurakko
Post by Heikki Heinonen
Post by Turo Juurakko
[...]
Tai sitten kyseessä on houkuttelusoitto, jotta vastaanottaja lähtisi
soittelemaan perään ja perästä seuraisi sitten hulppea lasku.
--
Kirjoituksia kellarista