Genelecin monitori sanoi POKS
Turo Juurakko
2024-02-28 22:08:09 UTC
Mulla on n. 20 vuotta sitten ostetut kolme Genelecin
aktiivimonitorikaiutinta mallia 8050A. Yhteen niistä on kehittynyt viime
aikoina jokin kontaktivika, koska se pätkii ääntä. Otin vihdoin yhteyttä
Genelecin huoltoon, josko niillä olis huolto pääkaupunkiseudulla jotta
vois toimittaa sen sinne. Ei ollu, vaan olis pitänyt lähettää postitse
Iisalmen tehtaalle. Kypsyneenä ryhdyin itse räpläämään kajaria ja
ruuvailin sen takapaneelissa olevaa äänenvoimakkuus/herkkyyssäädintä
(säätövara -6db ... +6db) ensimmäistä kertaa 20 vuoteen, en ollut
koskenut tehdasasetuksiin lainkaan. Monitorissa oli virrat päällä ja
musiikki soi ja kun vähän väänsin siitä säätöpotikasta, kaiuttimesta
kuului äänekäs POKS, aivan kuin siihen olis iskenyt oikosulku. Kaiutin
ei mennyt kuitenkaan hajalle, varmaan jotkut yliohjaussuojat suojeli
sitä. Kytkin virrat pois ja ruuvailin säätöpotikkaa hetken eestaas ja
kun panin virrat takaisin, kaiutin on toiminut jo pari vuorokautta ilman
pätkimistä. Oiskohan tuossa säätimessä ollut jotain hapettumista ja
kajari yskäisi karstat pois... Toi POKSahdus ei ollut kylläkään varmaan
kaiuttimen normaalia toimintaa. Nyt ei muuta kuin mölyä taas kämppään.
Mietin jo, että korjauttamisen sijasta olisin voinut ostaa yhden
kappaleen 8050B-mallin kaiuttimen (A:ta ei näemmä enää myydä/valmisteta)
koska se oli ulkoisesti samannäköinen kuin A-malli ja sijoittaa sen
keskikaiuttimeksi ja ottaa nykyisin keskarina oleva kaiutin tämän
pätkivän tilalle. Noi 8050B:t maksavat ainakin Verkkokaupassa jotain
1500 euroa kappale. 20 vuotta sitten maksoin noista omista
kaiuttimistani tingattuna vähän yli 1000 euroa kappaleelta. Hintansa ne
on näinä 20 vuotena jo haukkuneet (lisäksi mulla on Genelecin subbari,
7070A ostettu vähän aikaisemmin kuin noi kajarit, tingattu hinta oli
silloin jotain vajaa 2000 euroa).

Sen mä kuitenkin huomasin melko pian kajareiden hankkimisen jälkeen,
että hifi-harrastus tulee aloittaa hankkimalla akustoitu kuunteluhuone.
Hyvilläkään kaiuttimilla ei pääse yhtä nautinnolliseen
kuuntelukokemukseen jos tilana on kaikuva betonilaatikko.
Kirjoituksia kellarista
Keke Ketonen
2024-02-28 22:26:44 UTC
Post by Turo Juurakko
[...]
Minä olen huomannut, että Lauri Tähkäkin kuulostaa siedettävältä, kun
säätää soittolaitteesta volyymin nollaan.
TJT2
2024-03-01 06:58:49 UTC
Oiskohan tuossa säätimessä ollut jotain hapettumista ja kajari
Siltähän tuo vaikuttaa.
yskäisi karstat pois...
Tuo taas on ihan höpöä.
Toi POKSahdus ei ollut kylläkään varmaan
kaiuttimen normaalia toimintaa.
Ei tietenkään ole.
Nyt ei muuta kuin mölyä taas
kämppään.
Ja naapurit "kiittää"??
[...]
Miten sinulla on varaa törsätä rahaa tuolla tavalla??
[...]
Betonilaatikko viitannee kerrostaloon, ovatko naapurisi umpikuuroja vai
miksi sinua ei ole heitetty pellolle?
--
--TJT--
Totuus kuulostaa vihalta niiden korvissa, jotka vihaavat totuutta.
Turo Juurakko
2024-03-01 07:54:48 UTC
Post by TJT2
Oiskohan tuossa säätimessä ollut jotain hapettumista ja kajari
Siltähän tuo vaikuttaa.
yskäisi karstat pois...
Tuo taas on ihan höpöä.
Et sitten ymmärrä kielikuvienkaan päälle mitään.
Post by TJT2
[...]
Kuka sanoo, että rahat pitäisi panna viinaan ja autoon?
Post by TJT2
[...]
Kaksi syytä, miksi en luukuta musiikkia täysillä: 1) se ei kuulosta
hyvältä akustoimattomassa huoneessa ja 2) naapurit. Mä nääs ymmärrän
muiden ihmisten huomioonottamisen päälle toisin kuin eräät
telaketjumilitantit. Seuraava typerä kysymys/fantasia.
Kirjoituksia kellarista
Heikki Heinonen
Kerrostaloasujan kannattaisi ehkä hankkia hyvät kuulokkeet.
Turo Juurakko
2024-03-01 17:15:11 UTC
Post by Heikki Heinonen
Post by TJT2
[...]
Joo, tiedän ja on ollut harkinnassa. Kuulokkeissa on vaan se huono
puoli, ettei matalia taajuuksia aisti silloin koko keholla. Onhan se
ihan eri juttu katsella leffojakin kun subbari panee housujen lahkeet
lepattamaan, paineaalto iskee rintakehään ja lasit helisevät keittiön
kaapeissa. Kerrostaloasujana joutuu kuitenkin kuittaamaan tappion ja
tunnustamaan, ettei siviilikämpässä pysty toistamaan elokuvateattereiden
äänentoistoa. Omakotitalossa olisi puolensa, mutta toisaalta sellaisessa
asuminen on liian vaivalloista. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
Kirjoituksia kellarista
TJT2
2024-03-04 08:42:01 UTC
Post by Turo Juurakko
Post by Heikki Heinonen
[...]
Sairasta. Ja epäterveellistä korville.
Post by Turo Juurakko
kaapeissa. Kerrostaloasujana joutuu kuitenkin kuittaamaan tappion ja
tunnustamaan, ettei siviilikämpässä pysty toistamaan
elokuvateattereiden äänentoistoa.
Niin, nimenomaan matalat taajuudet menee betoniseinästäkin läpi, jotkut
kusipäät jumputtivat eräänä kesänä autoihin asennettuja bassoja jossain
kadun toisella puolella, ei vastapäätä vaan hieman etenpänä, joten ei ollut
suoraa näköyhteyttä, mutta silti tuli asuntooni ensin olohuoneen seinän läpi
ja siitä vielä väliseinän läpi makuuhuoneeseen. Ja poliisi vain totesi, että
ei voi antaa sakkoja kun eivät aja p-rallia vaan autot on parkissa... ja
terveystarkastaja totesi, että hänelle kuuluu vain taloyhtiön sisällä olevat
äänenlähteet.
Post by Turo Juurakko
Omakotitalossa olisi puolensa,
mutta toisaalta sellaisessa asuminen on liian vaivalloista.
Niin, siinähän voi joutua aamulla lakaisemaan ihan itse lumet pois ulko-oven
edestä. Ja talvella voi joutua laittamaan puita uuniin, jos ei ole öljy- tai
sähkölämmitystä.
Post by Turo Juurakko
Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
Omakotilalollakin voi olla naapurit, kaupungeissahan ne talot ovat melkein
kiinni toisissaan, joten kyllä sieltäkin tulee se "musiikki" seinien läpi.
Sinulla sovipa asunto olisi joku mökki saaristossa tai Lapin tmv korvessa
kymmenien kilometrien päässä lähimmästä naapurista. Ai niin, ei ne luonnossa
elävät eläimetkään tykkää mistään bassonjumputtajista eikä muista
mölyäjistä.
--
--TJT--
Saksassa sekä yksilönkehityksestä että evoluutiosta käytettiin 1900-luvulle
- Mayr
TJT2
2024-03-03 08:16:09 UTC
Post by Turo Juurakko
Post by TJT2
Tuo taas on ihan höpöä.
Et sitten ymmärrä kielikuvienkaan päälle mitään.
Perätön syytös.
Post by Turo Juurakko
Post by TJT2
[...]
Ei kukaan, varaventtiililäisten enemmistö tuntuu ajattelevan että rahat
pitää panna VAIN viinaan, kun taas minusta ne pitäisi panna VAIN autoon.
Viina JA auto eivät sovi yhteen, kreatoveriltakin jouduin ottamaan avaimet
pois eräällä reissulla kun päättelin, että hän ei enää ole täysin
ajokunnossa.
Post by Turo Juurakko
Post by TJT2
[...]
Kukaan ei puhunut täysillä kuunteliemisesta, vaan kirjoitit ketjun
aloitusviestissä "Nyt ei muuta kuin mölyä taas kämppään." joten selvästihän
tuossa sanot, että aika kovalla kuitenkin. En tunne noita mainitsemasia
kajareita enkä muuta laitteistoasi, mutta olen aika varma, että jos oikeasti
laittaisit täysille, et pystyisi itsekään olemaan samassa huoneessa. Ihan
tavallisesta kuvaputkitelkkaristakin lähti niin kovat äänet, että jouduin
menenään vessaan karkuun...
Post by Turo Juurakko
hyvältä akustoimattomassa huoneessa ja 2) naapurit. Mä nääs ymmärrän
muiden ihmisten huomioonottamisen päälle toisin kuin eräät
Jos ymmärtäisit, et kuuntelisi ollenkaan kaiuttimista vaan käyttäisit
kuulokkeita. Kerrostaloja on toki erilaisia, joissakin on aika hyvä
äänieristys, joissakin kuuluu naapuriin jopa normaali puhe. Olen aika
monessa kerrostalossa asunut, ja kerran jopa jouduin soittamaan ambulanssin
naapurista kuuluvien äänien johdosta.
Post by Turo Juurakko
telaketjumilitantit. Seuraava typerä kysymys/fantasia.
Kysymys ei ole ollenkaan typerä, musiikkia ei tarvitse soittaa täysillä
jotta se kuuluisi naapuriin (paisti jos on joku 1 watin lelukaiutin tmv) ja
tuo sinun mainitsemasihan näyttää olevan
"Todella tehokas matalien taajuuksien työkalu, soveltuen sekä 7.1- tai
5.1-kanavaisiin järjestelmiin, että kaksikanavajärjestelmään Aktiivinen
subwoofer 12" ja "Vahvistinteho: 250 W".
https://www.hifikulma.fi/genelec7070
ja itse totesit, että sinulla on monta kaiutinta "...ja sijoittaa sen
keskikaiuttimeksi ja ottaa nykyisin keskarina oleva kaiutin tämän
pätkivän tilalle." joten tuolla systeemilla pystyy ihan varmasti
ärsyttämään naapureita vaikka käyttäisit vain puoliteholla tai jopa jollain
neljäsosateholla.
--TJT--
Turo Juurakko
2024-03-03 10:30:38 UTC
Post by TJT2
Post by Turo Juurakko
[...]
Ei noi wattimäärät kerro mitään siitä kuinka kovalla kuuntelen
musiikkia, sen enempää kuin auton nopeusmittarin asteikko kertoo kuinka
painavajalkainen kuski on kyseessä. Kieltämättä noi kajarit on olleet
yli-investointi siihen nähden kuinka paljon noita on pystynyt
luukuttamaan normaalisti. Wattimäärillä on merkitystä siinä mielessä,
kuinka paljon vahvistimesta irtoaa hetkellistä tehohuippua, eikä
niinkään jatkuvaa tehoa ja kuinka kovaa kuuntelee.
Kirjoituksia kellarista
TJT2
2024-03-04 08:58:52 UTC
Post by Turo Juurakko
Post by TJT2
[...]
No eivät kerrokaan, ääntähän mitataan desibeleissä. Oletko koskaan mitannut?
Kännyköihinkin saa jonkin sovelluksen, ei vaan tajunnut alle 40 dB äänistä
mitään. Ja halpa desibelimittarikin pääsi vain jonnekin 35 - 36 dB
tienoille, terveystarkastajan monta tonnia maksava laite osasi tunnistaa
jopa vähän yli 20 dB äänet. Vaan tuo musiikkimetelijän voi mennä jopa yli
100 dB, joten sitä voi mitata helposti älykännykälläkin, ja noilla halvoilla
mittareilla.
Post by Turo Juurakko
kuinka painavajalkainen kuski on kyseessä. Kieltämättä noi kajarit on
Ja useissa tapauksissa autossa on ihan sama mittari riippumatta siitä, mikä
moottoriversio mihin yksilöön on laitettu, ja jopa saman automerkin eri
malleissa voi olla sama mittari.
Post by Turo Juurakko
olleet yli-investointi siihen nähden kuinka paljon noita on pystynyt
luukuttamaan normaalisti.
Siis tunnustat nimenomaan "luukuttaneesi" etkä kuunnelleesi hiljaa... vaan
minkälaista musiikkia olet luukuttanut naapureillesi? Joissain
musiikeissahan ei juurikaan ole bassoja, ja joissain toisissa sitä on
hirveästi. Ja tietysti musiikin sisältö on myös oleellinen asia, kukaan ei
jaksa kuunnella seinän läpi tulevaa ihan täyspaskaa musiikkia, sen sijaan
todella hyvää musiikkia voi jopa sietää jonkin aikaa.
--
--TJT--
When atheists complain about quote mining, they usually are actually
theory of evolution.
Turo Juurakko
2024-03-04 10:36:50 UTC
Post by TJT2
Post by Turo Juurakko
[...]
Sulla on kovin vankat mielipiteet asioista, joista et tiedä yhtikäs
mitään. Se ei enää tule yllätyksenä kun näitä juttujasi on sivusta
jonkin verran seurannut. Kovin pätevää ristikuulustelijaa sinusta ei ole
vielä tullut, jatka harjoituksia.
Kirjoituksia kellarista
TJT2
2024-03-08 07:42:09 UTC
Post by Turo Juurakko
Post by Turo Juurakko
[...]
Ihan varmasti tiedän aika paljon desibelien ja usean muun suureen
mittaamisesta, kun olen aikoinani jopa ollut ihan töikseni tekemissä
erilaisten mittalaitteiden kanssa. Ja autoistakin tiedän jotain, kun
aikoinaan niitäkin aika usein korjasin, viallisia mittareitakin.
Post by Turo Juurakko
Se ei enää tule yllätyksenä kun näitä juttujasi on sivusta
jonkin verran seurannut.
Taas oiva todiste, että sinä se kiusaaja olit koulussa.
Post by Turo Juurakko
Kovin pätevää ristikuulustelijaa sinusta ei ole vielä tullut, jatka
harjoituksia.
Ristikuulustelen kun kerron faktoja äänen mittaamisesta ja autoista yms??
Sinulla taitaa olla muitakin ongelmia kuin pelkkä "koulukiusaaminen", joten
menepäs Jaanan perässä Slovakiaan anomaan asylumia...
--
--TJT--
Jos totuus loukkaa, on parempi että loukkaus tulee ilmi kuin että totuus